сряда, 25 юли 2012 г.

10 любими филма по книги

Така или иначе е скука, реших да редактирам и довърша започната преди много време статия за мои любими филми, правени по книги.

Страхотен роман, страхотен филм. Разбира се, че от книгата може да научите повече неща - за взаимоотношенията между пущуни (които са сунити) и хазари (шиити), идването на талибаните, както и тъжната съдба на някой от второстепенните герои ( като на сирачето Али, баща на един от героите). Но цялата палитра от  чувства са предадени невероятно във филма. Отлична работа на режисьора, както и отличен подбор на актьори. Подготвят филм по другата нашумяла книга на Хосейни - "Хиляда сияйни слънца".

Признавам, книгата ми бе трудно да я чета. Муден ми бе стилът на автора, но пък е уникална и заслужава да й отдадете част от времето. Режисьорът Том Тиквер наистина успява да улови сентенцията, "аромата" на романа и да предаде цялата сила на зрителите. Във Фейсбук бях пуснал откъси от книгата, ако си спомняте :р Гледайте и четете :)
Един от любимите ми писатели, един от любимите ми филми. Какво да кажа повече. Надявам се да адаптират още поне няколко романа на Поланик (добре де, Паланюк, ако не трябва да елитарнича), най-вече "Оцелелият".
Още в училище ми бяха дали да чета съкратения вариант на опростен английски. Форсайт е написал много правдоподобен политически трилър, който сякаш си плаче за филмиране, а версията от 1973г. е отлична адаптация и дори днес изглежда много добре. Наскоро видях в една книжарница и романа на Мартин Бут - "Един много потаен господин". Филмовата адаптация се нарича Американецът (2010) и страшно много напомня на "Денят на чакала". И той ми хареса,  макар и книгата да не съм я чел.
За да обхване по-широк диапазон от зрители, във филма са спестили много от по-циничните моменти в книгата (например главният герой постоянно пикаеше някъде), както част от по-черничкия хумор на Нийл, но в крайна сметка се е получила една от най-добрите и оригинални адаптации на фентъзи-приказки, които съм гледал.
О, какви неща не бяха дадени във филма! Сещам се за няколко - Даян беше почнала работа като сервитьорка, едни клиенти я ядосаха и тя си изцеди тампона в манджите им....после те ахваха колко е вкусно..... Марк пък се кефеше, че ебе Даян, защото баща й бил фен на Хартс (докато той е на Хибс)...да не продължавам, нали? :)) Е, и филмът заслужено има култов статут, а това дава повод пак да ви пусна любимата ми сцена :р
Слагам ги заедно, защото и двата филма са правени по новели (съответно на "Рита Хейуърт и изкуплението Шоушенк" и "Тялото), включени в "Особени сезони" - едно от любимите ми неща на Краля. Знам, малко е банално да ги поставям в листата, но прекалено са добри за да се пропуснат. От сборника единствено зимната приказка "Начин на дишане" не е филмирана, а тя е най-доброто произведение, поне според мен. Освен тях ще спомена "Мъглата" и "Зеленият път" като други любими екранизации. 
За наше щастие във филма са ни спестили някои излишни и досадни философии на Кормак, предадени чрез героите му, затова "Пътят" е от малкото филми, които харесвам повече от книгата. Много добра атмосфера, леко се разминава с книгата на финалната права, но основната идея е предадена.
Направо не е за вярване как от един разказ, Спилбърг е създал такава хай-тек-кибер вселена. Разказът не е нищо особено - там Андертън е много по-възрастен, отколкото е представен във филма, цялата драма с детето я няма, но това показва колко много са работили сценаристите. Те заслужават похвали, защото са развили сюжета по чудесен начин. Всъщност, като говорим за разкази, ще спомена и "Джони Мнемоник", правен по разказ на Уилям Гибсън, бащата на киберпънк явлението. Като го гледах бях още ученик без особени претенции, затова много му се накефих.
Нарочно не споменавам "Властелинът" и трилогията на Питър Джаксън по Толкин или "Кръстникът" от Марио Пузо, защото са твърде очевиден избор. Ето тук ще намерите по-разширен списък с филми, правени по романи. .

18 коментара:

  1. Много добра подборка. Съгласен за Парфюмът, Боен Клуб, Шоушенк, Специален Доклад, Трейнспотинг и Звезден прах (на другите ми липсва или едното или другото).

    Иначе от воле тук трябва да влезе Форест Гъмп, поради това, че е горе-долу безкрайно по-добър филм от книгата. И Контакт, който е много удачно адаптиран и освен това имам сантименти към него. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Мотенце, така те харесвам :)*

    ОтговорИзтриване
  3. Мотски, не се ли кефиш на "Американски психар", бря? Иначе ме изненада само с хвърчилата. Харесвам страшно много Марк Фостър и Дейвид Бинеоф, ама филмът, освен че изглежда супер евтино и очаквах всеки момент отнякъде да се пръкне Лоренцо Ламас, просто не оставяше време на човек да подиша. Убийствено силни моменти от книгата бяха претупани, което беше ебаси, като се вземе предвид колко кинематографично са описани - най-явен момент е (СПОЙЛЕРИ) дребният играе сервитьор на изнасилвачите си на фона на фойерверките. И не е като да е единствен. Просто много накъсан и бързащ да стигне до края си филм, при положение, че самата история няма такъв и просто е показан отрязък от време в живота на тези герои.

    Бе страхотен роман, Хосейни е брилянтен писател, надявам се скоро да издаде нещо ново. Дано със "слънцата" действат по-кадърно, още повече, че е книга, която позволява доста по-стегнат филм.

    С останалите съм съгласен, класен подбор, въпреки че бих разменил местата на "Бъди до мен" с "Мъглата" :)

    ОтговорИзтриване
  4. В разширения списък не виждам "Името на розата" :))

    ОтговорИзтриване
  5. Оли,
    аз пък се разминавам с мнението ти за "Парфюмът". явно ЕГН - то си казва думата. За мен книгата е семантичен шедьовър. Вероятно, не е лека за издържане от "непервезно" привързан към семантиката читател, но тя, за разлика от филма е анатомия на сетивността, чрез "психологическата" дисекция направена от Патрик Зюскинд. Това е книга учебник.
    Малко ме ядоса филмът с това, че, като са решили да го правят лесно смилаем, т.е повърхностен, поне да бяха запазили най-важните сюжетни метафори на Зюскинд, поне да не бяха оскатявали основните достойнства на книгата му, тези, която я правят безпрецедентен семантичен шедьовър.
    Ето, това уважително отношение към книгата с "Файт клуб" е демонстрирано перфектно.Гениална трактовка, която не осакатява книгата.
    Както и да е... явно темата "Парфюмът" ми е болна. :))))))

    ... иначе се сещам за "Пилето", "Полет над кукувиче гнездо", "Странният случай на Бенджамин Бъртън"; "Пътеводителят на галактическия стопаджия"; ей тия ми идвам на първа мисъл :)

    ОтговорИзтриване
  6. Ех, Светле, напоследък все се разминаваме :р Хубаво е да има различни мнения. според мен в една книга не бива да се прекалява със семантика, както и с излишни философии и описания. На мен не ми допадат такива неща, аз съм по-директен. Авторът трябва да намери най-подходящите пропорции, а според мен Зюскинд е попрекалил :) Идеята обаче много ми хареса, филмът я предава напълно, затова ми хареса толкова. Семантиката няма как да се предаде на екран :)
    Иначе съм писал само за книги, които съм чел. Филмът за "Пътеводителят" нещо не ми хареса :/, беше гола вода, а Полет над кукувиче гнездо и Пилето не съм ги чел. Но сега си записвам за Пилето, ти си поредната, която го препоръчва (даже и филма не съм гледал).

    Ел, списъкът е направен на база на посещенията в уикипедия, би трябвало да го има, но трудно ще се намери, след като са подредени по този признак. Хубав ли е филма (не съм го гледал)? :) А и книжката не съм я чел, макар и да я бях почнал :blush: Виж какви неща не съм чел :(

    Трубадуре, както казах на Светлето, различни хора - различни мнения :) Но няма как да се съглася с това, че е евтин и щял да се появи Ламас :) Филмът си е направен перфектно (има и камео поява на самият Хосейни накрая), в типичен ирански стил, който е най-влиятелен в региона. Не случайно и по-голямата част от актьорите са перси (е, малките момчета са афгани де:). Наистина са пропуснали някои моменти, като например не са дали колко трудно вкарват детето в Америка и всички проблеми там, но това по никакъв начин не пречи на филма да покаже основните идеи на Хосейни. Между другото както виждаш сега в близкия изток нещата за съжаление се повтарят и държавите се ислямизираха, явно никой не е чул посланието на Хосейни :/

    Зори, защо? Пред какво ми беше? :(
    :р ;)

    Силвъре, аз съм голям фен на Форест Гъмп, уви не съм чел книгата. Иначе със сигурност щях да го включа :) Сега като спомена я потърсих в ел.книжарниците, но навсякъде е с изчерпан тираж, което е жалко. Книжката е само 200 страници и е струвала 7 лв. Липсват ми старите цени :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мо,
      как така напоследък?!
      нали съм ти казала: няма хубава и грозна, има такава, която ти го дърви и такава, която не ти го вдига... нищо, че трета може да е тази, която те празни.

      оправдах се за перверзното ми отношение... к'во да направя, че да ми философстват на латински ми го вдига :)))))))), казах, от ЕГН - то ще да е, старостта не ме прави по-мъдра, а само по-уморена :)

      Иначе и за "Пътеводителят съм напълно съгласна".
      Не съм гледала "Пилето" от години. Не знам от сегашен поглед как ще ми се стори. няма да се учудя, ако НЕ ВИДЯ СЪЩИЯТ ФИЛМ... к'во да ти разправям... старост не радост :)

      Изтриване
  7. Светле, ти си от хората, които все по-хубави стават :р Сериозно! :) И освен това как ще си стара? Още, ехеееее, много оргазми има пред теб :)))
    А филмите са си такива, някои ги харесват, други не, дискусия да става. Или както един мой приятел от МЕИ-то казваше "Стружки да падат" :р

    Довечера обаче ще си сваля Пилето :) После ще разкажа :))

    ОтговорИзтриване
  8. " За мишките и хората", "Пощальонът винаги чука два пъти", " , 'Цитаделата" на Кронин.. О, много са от моя гледна точка:)( филми правени по книги де:)

    пп- 'Ловецът на хвърчила' отдавна ми е в топ осемстотин на любимите:) Браус, Ламотски, получаваш десет шамара по дупето с наръч розови клонки без листа:))))

    ОтговорИзтриване
  9. Ирония, може да ми се смееш, но не знаех, че има филм по "За мишките..." по Стайнбек, а това за мен е един от най-добрите разказвачи въобще :) Ще гледам филма, почти съм сигурен, че бих го добавил тук :)
    Кога ще си получа шамарите :р ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Има, с Дж. Малкович е. Прекрасна екранизация е;)
      Ше те шамаря , когато изгледаш филма:)

      http://www.zamunda.net/details.php?id=181891&hit=1

      Изтриване
    2. Айде, и после да не кажеш, че не съм ти подарил петнайст подаръка за РД-то ти! :P

      Изтриване
  10. Само да вметна, че пътеводителят е страхотен, ситния робот е озвучен от Алъм Рикмън, само зарад тва е пет кила цици пред всички останали, да не говорим, че и останалото си е на ниво. Въпреки че Shaun of the Dead е по-правилният пътеводител, де, ма тва е друга тема.

    Иначе, ламот, требе да хванеш десетчасовите руски версии на класическите им романи, като "Война и мир", "Престъпление и наказание" и т.н. :)

    ОтговорИзтриване
  11. Трубадуре, тъкмо щах да казвам на Светлето, че роботчето от Пътеводителят е най-якото роботче ЕВЪР, но въпреки това филмът по-скоро ме разочарова. Прекалено скучен бе на моменти, но става за гледане. Може би заслужаваше поне да го спомена, защото Дъглас Адамс е велик :)

    За руските сериали ще трябва да извикаме Вал за помощ, ама да има и субтитри поне на английски, щото с руски не се оправям :Р

    ОтговорИзтриване
  12. Идвам :) Фредерик Форсайт е много, много голям :)
    Днес реших да препрочета книгата БИТИЕ :)
    Ето и филмовата версия която едва ли някой я виждал :)
    Genesis
    http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4134051

    ОтговорИзтриване
  13. Руски сериали не гледам , но ШПИОН по Акунин се превърна в гига филм. Михалков вкара в обръщение в руските кина цели 118 копия :)Факт :)
    А любим филм по книга - Процесът на Орсън Уелс в който Антъни Пъркинс няма равен :)Гледай го :)

    ОтговорИзтриване
  14. Доста интересни теми са включени в този блог, за което поздравявам автора! Във връзка с темата бих се радвал да науча както неговото, така и мнението на коментаторите тук, какво мислят: дали новелата (към която е линкът по-долу) би могла да се превърне в добър филм?
    http://kosmos-21.blogspot.bg/2014/05/blog-post_20.html

    ОтговорИзтриване