Преди няколко седмици изгледах филма на BBC - "Das Auto: The Germans,Their Cars And Us". Забавен и много любопитен британски филм, който показва причините за доминацията, която немците налагат в автомобилостроенето. Това е инструментът, който ги превръща в най-голямата и мощна европейска икономика. Автомобилостроенето е индустрия, която е показателна за могъществото на всяка държава - когато тази индустрия ти е работеща, това означава че се развиват десетки други отрасли, тясно свързани с автомобилостроенето, a това показва един затворен, гигантски технически работен цикъл, който генерира високоинтелектуална и доходоносна работа за населението. Огледайте се из улиците и забележете как всяка втора кола е германска. Германците днес дори притежават "Мини Купър"-а - един от символите на британската икономика и култура въобще. Немците изнасят за чужбина 8 от 10 произведени коли. Ето как те завладяха Европа - не с блицкриг или СС, ами с Фолксваген, Опел, Ауди, БМВ и Мерцедес...
Това ме накара да потърся и прочета книгата на Артът Хейли - "Колела". В нея Хейли разкрива света на американското автомобилостроене в трите водещи компании: Форд, Крайслер и Дженеръл моторс. Той следва стриктно своята формула за успех: 1,5+0,5+1 = бестселър.
Тоест, за всеки негов роман, Хейли е провеждал година и половина проучвания, половин година е планирал поект-книгата и година я е писал.
Вярно е, че "Колела" излиза преди повече от 40 години, но въпреки това голяма част от проблемите тогава си остават и днес. Огромният труд, хвърлен по тази книга, се вижда и с предвижданията за нововъведения в автомобилостроенето. Хейли "пророкува" налагането и използването на инжекцион, т.е. системата за електронно впръскване на горивото под контрола на компютър, която заменя архаичния карбуратор. Още много въведения се дискутират - въвеждането на бордови компютър, който да съдържа нещо като днешните GPS, непрекъснатото подобряване на сплавите и използване на нови по-леки и по-здрави материали и т.н.
Хейли ни разкрива и малките елементи на този микросвят - представя ни неща от кухнята, като т.нар. "гаджето на майстора" - това е автомобил, който някой от майсторите е обещал на негов приятел или на служител в компанията, и на който "скришом" от шефовете се добавят допълнителни екстри, като това да бъде боядисан два пъти за по-голяма издържливост на покритието. Още един любопитен факт - автомобилите, произведени в понеделник и петък има по-голяма вероятност да са с дефекти, защото работниците обикновено получават седмичните си надници в четвъртък или неделя, след което задължително се натряскват в някое кръчме. Да не говорим за автомобилите, произведени по време на финалните серии по американски футбол...
Хейли ни предлага да проследим развиването на "Орион", нова кола, един нов продукт, с нов революционен дизайн. Около дейностите, които кипят при разработването на този нов автомобил, ни се разкрива ролята на дизайнерите, на маркетинговия отдел, който започва да избира пласмента и мотото на своя продукт, вижда се огромната конкуренция между компаниите и опитите да се привлекат най-талантливите младежи от университетите, шпионажа и ударите под кръста, забелязват се и междуособиците сред работници, разкриват се и редица социални проблеми: проявите на расизъм, семейните трудности, изключително тежката работа за всеки един служител в компанията, напрежението, което витае около всички, проблемите със застраховки и застрахователни агенти и спортните състезания и т.н.
За съжаление някъде след средата на романа нещата стават леко скучновати, материята суха, появяват се излишни неща, разточва се излишно историята, характерите стават съвсем статични, поради което в даден момент четенето става трудно и се губи ритъма.
Все пак "Колела" наистина е важна книга и се надявам да излезе нещо подобно, което да разкрива съвременните тенденции в модерното автомобилостроене. Защото тази индустрия всички други владее...
Няма коментари:
Публикуване на коментар