петък, 23 ноември 2012 г.

"羊をめぐる冒険" - 村上 春樹


3作目の長編小説として文芸誌『群像』1982年8月号に掲載され、1982年10月に単行本化。1985年に文庫化、2004年に改訂版が出版された。

「僕と鼠もの」シリーズの第3作。村上春樹がジャズ喫茶「ピーター・キャット」をやめ、専業作家として初めて書いた小説。1981年10月に北海道取材旅行を行った後、千葉県の習志野にあった自宅で、約4ヶ月間集中的に第一稿を書き上げた。この作品以降、書き下ろしが中心となる。「僕と鼠もの」シリーズの完結作だが、後に更なる続編(実質的に完結編)である『ダンス・ダンス・ダンス』を発表している。

Добре де, пошегувах се :р
Нищо не разбирам от горните йероглифи, повечето от които приличат на сплескани мушички, но вероятно се досещате, че става въпрос за Мураками и неговата трета книга "Преследване на дива овца". Или поне от картинката долу ще се досетите :р


Трябваше да прочета нещо на Харуки Мураками. Толкова много хора ми го препоръчваха. Когато влязох в една книжарница, оглеждайки се за някоя от книгите на японския писател, моментално ме хипнотизира овцата, която гледаше от корицата на "Преследване на дива овца". Това, в комбинация със слабостта ми към овцете, направи избора лесен. Защо толкова са привлекателни овцете ще научите от долния клип :р :


История
Вероятно това е характерно за Мураками, но историята е повече от абсурдна, а главният герой е повече от обикновен и посредствен. Той води незначителен и скучен живот, със скучна и обикновена работа, разведен, живеещ под наем, партньорът му в работата е алкохолик, а гаджето му - модел на уши и вероятно компаньонка. Но един ден ненадейно в живота му се намесва една овца от неизвестна порода. И един много влиятелен и властен господин, който му заръчва да я намери, или в противен случай ще загуби всичко, което има. Оставен без избор нашият герой си взима едномесечен отпуск и заедно с гаджето си заминава на о-в Хокайдо, северна Япония, където е видяна за последно тази необикновена овца със звезда на гърба.

Сюрреализъм и символизъм
Мураками определено гради разказа си някъде между границите на реалното и нереалното и изпълва историята с ярък символизъм, оставайки читателя да прецени и открие идеите му. Да вземем приятелката на главния герой - тя е модел на уши, нейните уши са прелестни и неустоими, и тя ги показва само на хора, които харесва. През останалото време си ги прикрива с косата, а когато прави секс с нашия несретник, той неохотно си признава как се заглежда в "месестата" им част. Сами се досещате с кои части от анатомията на жената Мураками си прави шега, сякаш да изкаже недоумението от общественото прехласване към тях.

Но какво символизира овцата в японското общество?
Овцата е внесена от Запад и започва да се отглежда заради месото и вълната. Преди това в Япония не е имало овце. След войните се либерализира вносът на вълна и овнешко от Австралия и Нова Зеландия, поради което овцевъдството в азиатската страна замира. Както казва един от героите в романа: "Овцевъдството в Япония претърпя провал, защото ние разглеждахме овцете само като източници на вълна и месо. Ние минимализираме фактора време, за да постигнем максимални резултати. Така е с всичко".
Мураками сякаш осъзнава как Япония се превръща в хипер-урбанистична и индустриална страна, хората все повече наподобяват роботи-бачкатори и консуматори, заобиколени от постоянен стрес и градска самота. С умиление Мураками описва разходките сред природата и удоволствията от съвсем незначителни, но истински  неща. 

Оценка: 3.4/5
Предполагам, че "Преследване на дива овца" не е най-добрият роман на Мураками, не бих казал че ми бе много интересен, но пък усетих стила на японеца, който определено е интересен и иновативен. Със сигурност ще прегледам и други негови романи.

Ревюта и цитати по блоговета
Daisy Days
Литературата днес
Кафене.бг
Аз чета
.
.



8 коментара:

  1. Мен, с глас ме смееш понякога. Ако прочетеш 1Q84, аз съм баш на средата на трилогията, няма да има Мураками, който да те задоволява вече.

    Но хвърли поглед на "Кафка на плажа". Другото е бошлав.

    ОтговорИзтриване
  2. На мен пък това ми е най-любимата му книга :) Пробвай с "Кафка на плажа", страхотно четиво е!

    ОтговорИзтриване
  3. Aз скоро прочетох Кафка на плажа и първите 75% ми харесаха ужасно много, но за съжаление края въобще не го разбрах и не открих мега скрития сюрреалистичния смисъл.

    ОтговорИзтриване
  4. Панайотов, не съм я чел и не мога да дам мнение, но дотук трима подред я споменават, което ще рече, че и аз трябва някой ден да я прочета, въпреки 600-те страници :)

    Стела, не е лоша, но във втората третина ми бе малко тегава. Иначе идеите си ги бива :)

    Преславе, някой ден ще си взема трилогията, но ще е по-нататък, щото при мен секнаха жълтиците :) Досега поне 7-8 човека ми препоръчаха "Кафка..", което ще рече, че е най-популярната му книга :)

    ОтговорИзтриване
  5. "Птица на пружина" - най-многопластова и без излишно фентъзи, което се опира на много от читателите.
    Препоръчвам. Ако не ти хареса няма да посегнеш на друго от Мураками :))
    После ще говорим пак :)

    ОтговорИзтриване
  6. Кайти, и нея ще я прочета някой ден, но сега като я споменаваш се сещам, че Мураками се заиграва със заглавията на някои класики.
    1Q84 вероятно е намигване към 1984 на Оруел, "Птица на пружина" има звученето на "Портокал с часовников механизъм", Страна на чудесата за непукисти и краят на света" пък е явна кръстоска между новелите на Луис Карол за Алиса и Реймънд Чандлър :)
    Прав ли съм или бъркам? :)

    ОтговорИзтриване
  7. Не бъркаш :) Поне за Чандлър и Оруел. Колкото до портокала, не го знам дали е имал нещо предвид, но пък Птицата му засяга много тънко момента с насилието. Имаше една сцена в един кладенец....ама трябва да я прочетеш де(евентуално)
    И как избра точно овцата за първа негова книга, чак ме е яд. Кафка, та Кафка...хубава е Кафка,но виж Птицата и после ще решиш дали Харуки е твоят човек или не.
    :)))

    ОтговорИзтриване
  8. Кайти, извинявай за по-късния отговор, mail-notifier-а пак се бъгнал :/ :)
    Дано ги пуснат в читанка и двете :)) Да те питам. Вярно ли е, че винаги присъстват котки или котка в романите му? :)

    ОтговорИзтриване