петък, 28 октомври 2011 г.

Борис Виан - "Човекът вълк"

Специално за Хелоуин, чиято прокоба ще ни залее на 31-ви! Муахахаха! Добре де, шегувам се :р
Ето ви нещо подходящо за случая! За да ви разкажа как възприемам творчеството на Борис Виан, ще трябва първо да се загледаме в някоя от картините на Салвадор Дали, например тази:


Картината е нарисувана през 1936 г. и се нарича "Soft Construction with Boiled Beans" (Мека конструкция със сварени бобчета) и в нея Дали е представил ужаса на гражданската война, която бушувала в Испания, или по-точно показва как самата страна се разкъсвала и подлагала на всеобща болка. Този сюреалистичен ужас 10 години по-късно Борис Виан го прехвърля и  в литературата и го превръща като способ в творчеството си.  Така както Дали е изобразявал чудновати картини, чрез които идеите и посланията му изпъкват благодарение на крещящата  странност и абсурдност, така и Борис Виан изразява депресията, отчаянието, отчуждението, разочарованието в годините след Втората световна война чрез бруталните си, сюреалистични разкази, събрани в сборника "Човекът вълк".

Самият Борис Виан е бил много интересна и всестранно развита личност. Освен писател, той е бил преводач и поет, актьор, пеел и свирил на различни инструменти (най-вече тромпет) в джаз група, работил е като инженер и изобретател, бил е автор и критик в списания за джаз. Неговата песен "Дезертьорът" е станала голям хит навремето, вижте го колко е галантен :) :


Признавам си, отначало бе много объркващо докато свикна със стила на Виан. Като почнем от първия разказ - "Мравките", който наподобява на първите 15-на минути от филма "Спасяването на редник Райън", но сякаш разказан от барон Мюнхаузен, и завършим с "Човекът-вълк", където миролюбив вълк бива ухапан от човек, превръща се в човек и заминава за града, където ще се погнуси от човешката природа. Не знаех какво да очаквам и всеки разказ ме изненадваше. Работник лови с рибарска мрежа занзибарски пощенски марки от гьол и ги продава на господаря си, който му дава фалшив билет за влак....По едно време ми се стори, че съм пиян, а по дяволите, не бях!

Мидито цяла седмица горещо ми препоръчваше Виан, и ето, наистина бе интересно.  Други ревюта: Ана Хелс

;)
.

14 коментара:

  1. Звучи притегателно, но така е със сюрреалистите - гледаш и се питаш защо някои неща са точно там, където не е много логично да са :)
    След "Червената трева" (http://writressdeff.blogspot.com/2009/10/blog-post_16.html)упорито издирвам "Сърца за изтръгване". "Човекът-вълк" ще е следващата.
    Благодаря! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Привет Хриси :)
    Красиво ревю си написала, сега и аз издирвам останалите му произведения :) Така че, и аз благодаря :)

    ОтговорИзтриване
  3. Ламоте, както писах и в Сборището след ревюто на Ана, Виан трябва да го започнеш със "Сърца за изтръгване" - много красива и въздействаща книга-сън, бълнуване, видение, пълна с разтърсващо натуралистични описания на това, което ни прави неразличими в стадото, за мутирали навици, за загубата на срам и човешката жестокост. И за още много неща е - четеш я веднъж, влюбваш се в него и я помниш цял живот. След нея смилаш по-лесно другите му книги.

    Хриси, тук я има в изобилие и на много прилични цени.

    ОтговорИзтриване
  4. Хм, Точке, каква изненада! Тамън се пребирах и точно нея си взех от един дедка :)) Ще я прочета определено, но сега ще почина с Пратчет, че две поредни книги на Виан си е самоубийство :р :))

    ОтговорИзтриване
  5. Мда , eдва ли ще я прочета. Но подготвям нов психеделик - сюрреалистик декадентски филм който ще бъде нещо като футуристичен артхаус и ще излезе следващата седмица :)

    ОтговорИзтриване
  6. Вал, ще пропуснеш един разказ с три голи скиорки с големи бомби :р
    Ще има ли монахини във филма? :))

    ОтговорИзтриване
  7. Разбира се :) И много кръстове :) И камшици :)
    Да ти призная напоследък от този сюрреализъм ми писна :)Дори изгледах и онзи филм с Робърт Патинсън за Дали и Лорка :)Не е лош :)
    Little Ashes
    http://zamunda.net/details.php?id=218040&hit=1

    ОтговорИзтриване
  8. Иууу, колко усмивки :)Ламот, почувствах се много топло посрещната в блогоградинката ти, мерси биен! :))

    Точка, благодаря :)Мярках книжката при букинистите пред народна библиотека, но винаги имаше по някоя нововъзникнала проблемация около нея, тц, тц. :)

    ОтговорИзтриване
  9. Хриси, така е в тази част на блогорадинката :) тук повече се шегуваме, отколкото коментираме :) Макар и да е студено навън, гледаме винаги да е топло наоколо, подгряваме с усмивки :)Пак наминавай :)

    Вал, ама верно ли си гледал филм с Патисън? Добре де, може пък и да е хубав:)

    ОтговорИзтриване
  10. Дааа :)
    А сега се мъча с Ницше :)Но с филма който е правен по книгата му Фридрих Ницше - Отвъд доброто и злото
    http://www.gayvideo.ru/product_info.php?products_id=1798

    ОтговорИзтриване
  11. Вчера, докато чаках боята да изсъхне, за да мина втора ръка (колко съм обстоятелствен само), прочетох "Мравките" и идеята ми хареса, но елементи от изпълнението и особено края ми се сториха някак изсилени. Е, предполагам, че е един от първите му разкази, така че ще карам нататък. Това за "Човекът-вълк" ми звучи доста интересно. Чудно обаче защо не се казва "Вълкът-човек". :)

    ОтговорИзтриване
  12. Е, Ностро, аз те изпреварих с боядисването :р Иначе се чудя и аз :р Но Виан е идиот, да знаеш :))

    ОтговорИзтриване
  13. хе хе, Моти, сигурна бях, че ще ти хареса.
    интересно ми е какво ще бъде мнението ти (и, разбира се, ревюто :Р) за "Ще плюя на вашите гробове". чакам с нетърпение да стигнеш до това произведение :)))
    въпреки че обожавам Дали, до сега не ми беше хрумнало да правя паралел с него и Виан (въпреки че си абсолютно прав). обикновено свързвам Дали с Бунюел (Бонюел?!? как, по дяволите му се превежда името на български?!?)
    а Точка е много права за "Сърца за изтръгване".
    пък дали "Човекът-вълк" е наистина наименованието на книгата, може да каже само някой, дето я има (или поне знае как се пише) в оригинал. като знам бг преводачите какви свободни съчинения правят..

    ОтговорИзтриване
  14. Миди, вече ме е страх да чета Виан, голям психопат е. След това се чувствам надрусан, но обещавам да прочета още нещо от него :)) "Сърца за изтръгване" вече е на рафта на изчакващите :)

    А за превода, видях че на английски са го превели "Върколакът", но френски не знам :/

    И аз много харесвам Дали :) Бяха ми подарили чиния с негова картина (тази с разстопяващия се часовник), ама аз я счупих :(

    ОтговорИзтриване